פטריות בידיים

פטרת בכפות ידיים - מה עושים?פטריות בידיים היא תופעה נפוצה ביותר, הפוקדת כ-8% מהמבוגרים בעולם. הצורה השכיחה ביותר של פטרת הציפורניים היא בציפורני כפות הרגליים, שם הפטריות משיגות מקום מושלם לגדול ולהתפשט.

לעומת כפות הידיים, כפות הרגליים מספקות לפטריות רטיבות, חושך וסביבה אידיאלית המאפשרת צמיחה קלה ופשוטה. הפטריות שגורמות לפטרת בציפורני הרגליים, השייכות למשפחת העובשים נהנים מאוד מתנאים אלה ומפתחים את הפטרת המדוברת.

לעומת זאת, הופעת פטריות בכפות הידיים היא דבר נדיר יותר, בעיקר מכיוון שבניגוד לכפות הרגליים, ציפורני הידיים לא מספקות לפטריות מצע גידול נעים ונוח – זהו אזור חשוף לאור, יבש בדרך כלל ובו ההיגיינה מוקפדת הרבה יותר ועל כן קשה לפטריות להתיישב שם ולהישאר לאורך זמן.

ולכן, פטרת בציפורני הידיים היא בדרך כלל מצב משני למצבים רפואיים אחרים, כמו כשל חיסוני, בעיה באספקת הדם וטראומה, המאפשרים לפטריות להתיישב בציפורן ולהתגבר על הקשיים הפיזיים הקיימים.

סוגי של פטריות בידיים

בניגוד לפטרת של ציפורני הרגליים הנגרמת על רקע של עובשים, הפטרת של ציפורני הידיים מופיעה לאחר זיהום בפטריות שמר, שהנפוצה ביותר היא קנדידה.

בגלל שמערכת החיסון יודעת להתמודד עם הקנדידה באופן מצוין, הפטרת מופיעה רק במקרים של חולשה וכאשר הגוף כבר לא מצליח להתמודד עם הפטרייה בעקבות מחלות רקע אחרות.

אנשים הנוטים לפטרת ציפורני הידיים על רקע זיהום בקנדידה הם כאלה העוסקים בפעילות הכוללת את הרטבת הידיים לאורך זמן – דייגים, עובדי ים וכו' חשופים הרבה יותר לזיהום בקנדידה של ציפורני הידיים.

מתי מופיעות פטריות בכפות הידיים?

לאור העובדה שכפות הידיים הן מקום פחות נוח לצמיחת פטריות, פטרת הציפורניים מופיעה בכפות הידיים רק במקרים מסוימים מאוד.

על מנת לאפשר לפטריות את מצע הגידול הנוח, צריכה להיות בעיה אורגנית באדם הסובל מהפטרת – בעיה באספקת הדם, כשל חיסוני, נשאות של פטריות ובעיות נוספות.

לדוגמא, חולי סכרת הסובלים מבעיה באספקת דם לפריפריה סובלים יותר מפטריות באופן כללי, המופיעות גם בכפות הידיים.

כשל חיסוני תורם גם כן להופעת פטריות בידיים, וכך במקרים של חולי איידס או חולים המטופלים בתרופות כימותרפיות שמדכאות את מערכת החיסון קיים סיכון גבוה יותר להופעת פטרת על ציפורני הידיים.

בנוסף לכך, מקרים של טראומה חושפים את הציפורניים למזהמים, ומגבירים את הסיכון להופעת הקנדידה – במקרים אלה מעטפת ההגנה הטבעית של הציפורן נפגמת והפטרת יכולה להתפתח בקלות יתרה.

פטריות בידיים מהוות סיכון מוגבר לנשאים של קנדידה

קנדידה היא אחת הפטריות הנפוצות ביותר – פטריות בידיים, ואנשים רבים נחשבים לנשאים של הקנדידה, כאשר רובם לא סימפטומטיים.

הקנדידה מתחילה להראות סימפטומים במקרים בהם שיווי המשקל הטבעי של הגוף מופר. כך לדוגמא לאחר טיפול אנטיביוטי ארוך טווח עלול להופיע זיהום בקנדידה במקומות שונים בגוף, כאשר הסיבה לכך היא הפרת האיזון בין חיידקי הפלורה של הגוף לבין הפתוגנים החיצוניים.

כמו כן, אנשים בעלי כשל חיסוני (חולי איידס, לוקמיה, מטופלי כימותרפיה וכו') גם כן סובלים מהופעת קנדידה במקומות שונים, מכיוון שגופם לא מצליח להתמודד עם הפטרייה ביעילות.

הקנדידה מתיישבת באזורי חלל הפה, הנרתיק, ועלולה גם להגיע אל פטריות הידיים, ולכן נשאים של קנדידה עלולים לפתח פטרת גם בציפורני כפות הידיים.

ההופעה הקלינית של פטריות בידיים

פטריות בידיים באות ליידי ביטוי בצורה קצת שונה מאשר פטרת ציפורני הרגליים.

פטריות בידיים מופיעה במספר אצבעות וגורמת לעיבוי הציפורן ושינוי בצבע. הציפורן מאבדת מן הברק הטבעי שלה ומקבלת צבע צהוב – חום, שמראה באופן חד משמעי שמדובר בציפורן הנגועה בפטרת.

כיצד ניתן לאבחן את הופעתן של פטריות בידיים?

כיום, ניתן להיתקל בכמה וכמה שיטות לאבחון של הופעתן של פטריות בידיים בידיו של אדם מסוים. השיטה הטובה והמדויקת ביותר לאבחון פטריות בידיים כיום היא על ידי לקיחה של דגימה מיקרוסקופית (תרבית) אשר נלקחת על ידי חיתוך קל של חלקיק קטן מהציפורן, או על ידי ביצוע גרד של הציפורן. אבחון של פטריות בידיים הוא אבחון אשר עשוי לקחת כמה וכמה שלבים, זאת כאשר השלב הראשון מתייחס לחיטוי וניקיון יסודיים של הציפורניים שבידיים שלנו, ורק לאחר מכן, ניתן לקחת את הדגימה על ידי ביצוע גירוד או חיתוך בציפורניים.

לאחר לקיחת הדגימה, נשמור את הדגימה הזו בטמפרטורת החדר, ולאחר מכן, ניקח מספר דגימות על מנת שנוכל לוודא כי התוצאה שתתקבלנה תהיה האמינה ומדויקת ביותר. בסיום אבחון הדגימות שנלקחו, ניתן יהיה למעשה לאבחן במדויק את סוג הפטריות בידיים שקיימות אצל אותו האדם. לאחר מכן, ניתן יהיה להתאים את אופי הטיפול הרפואי בהתאם להימצאות סוג הפטריות בידיים של המטופל. החיסרון העיקרי אשר קיים באבחון פטריות בידיים באמצעות לקיחת דגיה, היא שלוקח זמן רק לקבלת תוצאות ואבחון סוג הפטריות בידיים.

כיצד ניתן למנוע את ההופעה של הפטריות בידיים?

בדומה למחלות ולתסמינים רפואיים אחרים – גם את הופעתן של פטריות בידיים ניתן למנוע על ידי הקפדה על מספר דברים קריטיים וחשובים. ראשית, היגיינה היא אחד מכלי הנשק החזקים ביותר לנטרול ומניעה של פטריות בידיים. כדי למנוע את ההופעה או ההתפתחות של פטריות הקיימות בידיים שלנו, חשוב לרחוץ ולהקפיד על רחיצה איכותית של הידיים מספר פעמים ביום. בנוסף, ישנה חשיבות איתנה לייבוש של הידיים ושמירה על ידיים יבשות ולא לחות. קרקע רטובה מהווה בית גידול נוח לפטריות.

פטריות בידיים יכולות רק להחמיר אם לא מטפלים בהן בזמן. לכן, חשוב מאוד לגשת לרופא עור מקצועי שיאבחן את סוג הפטריה ממנה אתם סובלים. לפי זה ניתן יהיה להתאים עבורכם טיפול ראוי ומתאים שימנע מהפטריה לחזור לאורך זמן

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!