הקשר בין עובש לפטרת

הקשר בין עובש לפטרתרובנו מכירים אותו מהבית, במיוחד אזורים לחים כמו האמבטיה. המתגוררים בקומת קרקע "זוכים" להתקל בו גם בחדרים אחרים בבית. זהו העובש, אשר יכול להתמקם על התקרה, על הקירות, על חיבורים בין קירות ובמקומות נוספים שיש בהם לחות ותנאים מתאימים לו. העובש הוא לא רק מפגע אסתטי. זהו מפגע בריאותי אמיתי. מהו בדיוק העובש? מה ההשפעות המסוכנות שלו ומה הקשר לפטרת?

עובש- פטריות המפתחות קורים

הקשר בין עובש לפטרת הוא מאוד פשוט: עובש הוא שם כולל לפטריות המכסות משטחים שונים ומתפשטות באמצעות הצמחת קורים (לעומת שמרים שהם פטריות חד תאיות). רשת הסיבים שיוצרת הפטריה נקראת מיצליום והעובש מתרבה באמצעות נבגים המהווים שלב במחזור חיי הפטריה. מרבית סוגי העובשים לא יכולים לחיות בטמפרטורה של מתחת ל- 4 מעלות צלזיוס ולכן זוהי הטמפרטורה שנקבעה לשמירת מזון בקירור. השפעתם של העובשים יכולה להיות רבה או פחותה בהתאם לסוגם וגם בהתאם למצב הבריאותי של כל אחד.

זיהומים שטחיים ועוריים שנגרמים מעובש

עובש יכול לגרום לתגובות דלקתיות וזיהומים במערכות שונות בגוף אם הוא חודר דרך השכבה החיצונית של העור אל השכבות העמוקות יותר. הזיהומים השכיחים ביותר להם גורם העובש הם זיהומים שטחיים או בשכבות החיצוניות של העור. זיהומים שטחיים הם זיהומים שישנם בשכבה הקרנית של העור (ציפורניים) או השיער. אחד הזיהומים השכיחים יותר שנגרמים כתוצאה מעובש הוא דרמטופיטוזות- זיהום עורי שבא לידי ביטוי בנגעים עגולים עם התבהרות במרכז של העור או הקרקפת. המחלה השכיחה הנגרמת מזיהום זה היא הגזזת, כשהתבטאותה תלויה באזור המעורב בזיהום כמו בין האצבעות, הרגליים, קרקפת, ציפורניים.

זיהומים תת עוריים או זיהומים מפושטים

אמנם העובש גורם בעיקר לזיהומים עוריים או שטחיים, אך במידה והפטריה הצליחה לחדור דרך השכבות החיצוניות של העור יכול להיגרם זיהום תת עורי המלווה גם בדלקת. סימני הדלקת הם אדמומיות של האזור וחום מקומי. אחד מסוגי הזיהום התת עורי היא הספורוטריכוזיס הפוגע בדרכי הלימפה, או כרומובלאסטומיקוזיס- זיהום האופייני בעיקר לאזורים טרופיים וסובטרופיים. זיהומים מפושטים, עמוקים, הם נדירים יחסית ולרוב אופייניים לאזורים גיאוגרפיים מסוימים.

סיכון גדול יותר לבעלי מערכת חיסונית חלשה

זיהום הנגרם מעובש ופטריות בכלל יכול להיות זיהום ראשוני, כלומר זהום הפוגע באנשים עם מערכת חיסונית תקינה, או זיהום שניוני, אופרטוניסטי, הפוגע באנשים עם מערכת חיסונית חלשה. הראשונים להדבק בזיהומים שניוניים הם אנשים המאושפזים בבתי חולים, מושתלי איברים או מח עצם, אנשים מדוכאי חיסון בעקבות מחלות כמו סרטן, חולי איידס או כאלה שאצלם מדוכאת מערכת החיסון באמצעות סטרואידים. זיהומים עמוקים ומפושטים הנגרמים מעובשים יכולים לגרום בקרב אוכלוסיות אלה לנזקים כבדים ואף למוות.

אלרגיות ובעיות נשימה

הימצאות ממושכת לאורך תקופה ארוכה בחדר בו התפתח עובש על הקיר או שישנו עובש בין חלקיקי האבק שבו עלול לגרום לתגובה אלרגית עורית המתבטאת בפריחה וגרד או אלרגיה הבאה לידי ביטוי בבעיות נשימה. הסימפטומים לאלרגיה לעובש הן שיעול, עיניים דומעות או לחות, כאבי ראש ומיגרנות, אף סתום והתעטשויות. יכולה להתפתח גם אסטמה. ישנם מספר זנים של עובש המייצרים רעלנים ויכולים לגרום לבעיות חמורות יותר כמו בעיות עצביות, אך בעיות אלה נחשבות נדירות

כיצד להתמודד עם עובש בבית?

עובש מופיע במקומות בהם הלחות גבוהה וחשופים לרטיבות, בעיקר אזורים במבנה הצמודים לקרקע  כמו מרתפים אך גם בחדרי אמבטיה, בתוך ארונות אמבטיה או על הקירות. חשוב לפתור את הבעיה מהשורש ולא רק להשתמש בכל פעם מחדש בתרסיס נגד עובש. חשוב להשקיע ולבדוק האם ישנה חדירה של רטיבות מבחוץ או האם ישנה בעיה בצנרת. חשוב להקפיד על אוורור הבית במיוחד בחדרים המועדים כמו האמבטיה.

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!