מחקר חדש בוחן את מגוון הפטריות החיות בגופנו

מחקרבני האדם רתמו את פטריות השמר לטובתם כבר לפני אלפי שנים כאשר הם למדו שניתן להשתמש בהם על מנת להתפיח בצק בכדי להכין לחם, או להשתמש בהם בכדי לגרום להתססה של משקאות כמו בירה.

יחד עם זאת, מעולם לא הצלחנו להבין מדוע פטריות שמיר ופטריות אחרות בוחרות להן את גופנו כמקום משכנן והאם יש לכך סיבה או תועלת מסוימת לנו.

מחקר חדש שמערך לאחרונה במכון הלאומי לבריאות בארה"ב החליט לבחון את אוכלוסיית הפטריות באזורים שונים בגופם של אנשים בריאים. החוקרים מקווים שהלמידה על אוכלוסיית הפטריות ה"תקינה", תוכל ללמד אותנו גם על זיהומים פטרייתיים והדרך לפתור אותם.

הזיהומים הפטרייתיים הנפוצים ביותר שאנו מכירים הם של העור ושל הציפורניים ובעיקר בכפות הרגליים. נראה ששהות של כף רגל בתוך גרב לחה מזיעה ונעל סגורה היא כל מה שדרוש בכדי שפטריות יצוצו על כפות הרגליים שלנו, אולם בשונה מכף הרגל- גידול ותרבות של פטריות בתנאי מעבדה הוא קשה ויכול לקחת זמן רב- דבר שמקשה על מחקר בתחום.

המחקר החדש ותוצאותיו

כאמור, חוקרים מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב פרסמו ב-22.5.2013 במגזין הנחשב NATURE ממצאים ממחקר חדש בו הם השתמשו בטכניקות לריצוף DNA של חיידקים על מנת לרצף ולגלות את המידע הגנטי של הפטריות המאכלסות את גופנו. ידיעת המידע הגנטי תאפשר לדעת את תכונותיה של כל פטריה ועל ידי כך תאפר פיתוח של תרופות ושיטות טובות להתמודדות עם זיהומים פטריתיים של העור ובכלל.

במסגרת המחקר החוקרים דגמו דגימות עור מאזורים שונים בגופם של אנשים בריאים בכדי לבדוק ולרצף את אוכלוסיית הפטריות שמיישבת כל אזור. הדגימות וריצוף ה-DNA שלהן גילה כי גופנו מיושב בלא פחות מ-80 סוגים שונים של פטריות.

במסגרת הבדיקות גילו החוקרים כי אזור הראש והגו מאוכלסים בעיקר על ידי פטריות מקבוצת "מלסזיה", כפות הידיים מהוות בית למעט מאוד סוגי פטריות ואילו כפות הרגליים ובייחוד אזור הציפורניים והעקבים הם בית גידול למגוון רחב מאוד של פטריות.

החוקרים גילו כי פטריות שמתיישבות ומזהמות את אזור העקב של כף הרגל הן שונות מאוד מאשר אלו המזהמות את ציפורני כפות הרגליים. מדובר בעובדה חשובה שכן טיפול תרופתי (מקומי או כלל גופי) שמתאים לסוג אחד של פטרייה, לאו דווקא מתאים גם לטיפול באחרת.

עוד מציינים החוקרים כי הפיזור השונה של הפטריות לא תלוי באדם אותו הן בחרו לזהם, אלא באזור בגוף בו הן מתיישבות שכן לכל פטרייה קיים אתר ה"חביב" עליה להתיישבות.

עוד עולה מהמחקר הוא שקיים דמיון בין סוגי הפטריות שנמצאות באיברים בצד ימין של הגוף, ודמיון בין הפטריות שנמצאות בצד שמאל של הגוף.

דמיון זה הוא רב יותר מאשר דמיון בין אוכלוסיות הפטריות באזורי גוף זהים בין אנשים שונים. אוכלוסיית הפטריות באתר מסוים על פני הגוף היא יציבה לאורך זמן והזנים שבה לא השתנו גם בבדיקות שנערכו במרווח של עד שלושה חודשים בין בדיקה לבדיקה.

המסקנה הסופית של החוקרים היא שכל אחד מאיתנו נושא על עורו במקומות שונים בגוף מגוון רחב של פטריות שיכולות להיות שונות מאדם לאדם.

החשיבות במידע זה היא בהבנה שמצב של זיהום כתוצאה מפטרייה יכול לנבוע או כתוצאה מהיחלשות של מערכת החיסון, או כתוצאה מהדבקה בזן פטריות שונה ממה שנמצא אצלנו, ממגע בפטריות של אדם אחר. ומכאן החשיבות בשמירת כפכפי הבריכה והים שלכם לעצמכם.

ראו גם:

דרכים להתמודדות וטיפול בפטרת בציפורניים

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!