בדיקת דם לאבחון פטרת בציפורניים

התסמינים הפיזיים של פטרת בציפורניים הם ברורים יחסית. הפטרת עלולה להביא לשינויים במרקם או בגוון הציפורניים בכף הרגל או היד, שהופכות ונעשות מצהיבות.

לעיתים יש גם שינויי מרקם וזיהום המגיע לאזורים הסמוכים, אבל האם כדאי להמתין עד שהתסמינים הפיזיים של פטרת הציפורניים יתנו את אותותיהם, כדי להתחיל לטפל בה? ממש לא בטוח, במיוחד על רקע העובדה שיש אנשים הסובלים מפטרת ואצלם התסמינים הפיזיים אינם נוכחיים (לפחות לא בשלב הראשון).

כמו בעיות רפואיות אחרות, גם במקרה הזה, ההתמודדות צפויה להיות מעט פשוטה יותר כאשר מאבחנים מראש את הבעיה ומונעים ממנה להתפתח לממדים גדולים פי כמה. אחת השיטות המסקרנות העיקריות לאבחון פטרת ציפורניים, בשלבים המוקדמים, היא בדיקת דם חדשנית אשר מבטלת את החסרונות של הבדיקות המסורתיות באמצעות התבססות על טכנולוגיה מתקדמת.

האם ניתן לאבחן פטרת באמצעות בדיקת דם?

חיסרון מרכזי של שיטות אבחון פטרת הציפורניים הקיימות כיום הוא שהן מצריכות לרוב המתנה בת כמה ימים עד שניתן לקבל את תוצאותיהן – פרק זמן בו הבעיה עלולה להמשיך להתפתח. אלא שמחקר חדש מראה כי בדיקת דם עשויה לשנות במידת מה את חוקי המשחק ולאפשר לאתר את זיהום הפטרת בדם תוך פרק זמן מינימלי העומד על שעות בודדות.

הבדיקה הזו עדיין נמצאת בשלבים הניסיוניים שלה, ואינה זמינה. מה שהחוקרים ביצעו בפועל הוא לקחת דגימת דם מאנשים הנחשבים לבריאים, ולשלב אותה בדגמים של שמרי הקנדידה. לאחר מכן הם ניתחו את הדגימות, הן עם הבדיקה החדשה והן עם תרביות הדם הנחשבות לסטנדרטיות יותר.

הבדיקות הראו תוצאה חיובית כמעט מקסימלית (כ-98%) ובכך העלו ציפיות לגבי היעילות של בדיקת הדם הפשוטה לאבחון מינים שונים של קנדידה המביאה לפטרת הציפורניים.

התחזיות האופטימיות מדברות על כך שאם הכל יילך כשורה, ניתן יהיה להתבסס על הבדיקה בצורה משביעת רצון ולהכניס אותה כשחקנית מרכזית בתמונת האבחון. בדיקת הדם תוכל לספק תשובה לשאלה האם יש כאן זיהום פטרייתי (אחד מסוגי הקנדידה בעיקר), ובהמשך לכך להתאים את הטיפול לבעיה.

עד שזה יקרה נדרש ביצוע של בדיקות נוספות, שמטרתן לראות האם בדיקת הדם החדישה אכן יכולה לספק תוצאות משביעות רצון גם בפועל, עבור קבוצות גדולות של אנשים וללא משתנים מתערבים המשנים את תוצאות האבחון.

יתרונות ביצוע בדיקת הדם

השאלה שצריכה להישאל היא עד כמה אבחון קנדידה באמצעות בדיקת דם הוא אכן חדשני, מכיוון שידוע שבדיקת דם סטנדרטית מאפשרת כיום לאבחון שורה ארוכה של מצבים רפואיים. במילים אחרות, האם במצב הנתון כיום לא ניתן לזהות קנדידה דרך בדיקת דם, והרי ידוע כי לזיהומים פטרייתיים יש לרוב ביטוי מסוים בדם.

התשובה היא שהתמונה הנוכחית מעט יותר מורכבת מכך. הסיבה היא שדגימת דם הנלקחת כיום בצורה ה"מסורתית" אמנם תכלול בתוכה חיידקים או פטריות, אבל הכמות שלהם אינה מספיקה על מנת לספק אבחון מדויק ומקיף של מצב הפטרת.

זאת ועוד, החומר הגנטי אשר נמצא בדם משבש את תוצאות הבדיקה ועשוי להצריך ביצוע של תרביות על מנת לקבל תשובה. תנאים אלה הופכים את המסע לעבר האבחון המוצלח, גם אם היה אפשרי, לארוך יותר ומקשה על הסובלים מהבעיה.

החידוש העיקרי שמציעה בדיקת הדם החדשה נובע מההתבססות שלה על טכנולוגיה בשם תהודה מגנטית, הנחשבת לאחת המילים האחרונות בתחום הרפואה כיום. הטכנולוגיה למעשה מסירה את הרכיבים ה"מיותרים" הנמצאים בדם מתוצאות הבדיקה, ובכך הופך את האבחון למדויק פי כמה בשאלת הימצאות החיידקים והפטריות.

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!