טיפול בפטרת במרכז

טיפול בפטרת במרכזפטרת היא דבר נפוץ מאוד, בעיקר בכפות הרגליים ובציפורני כפות הרגליים. קיימות דרכים שונות לטיפול בפטרת. אך מהי פטרת כף הרגל, מהי פטרת ציפורניים וכיצד נטפל בהן? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

טיפול בפטרת במרכז- מהי פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים היא פטרייה שגורמת לזיהום פטרייתי בציפורני הידיים או הרגליים, כאשר בדרך כלל הפטרת תופיע בציפורני הרגליים. פטרת ציפורניים נפוצה בקרב אחוז גבוה של האוכלוסייה וניתן למצוא אותה יותר בקרב מבוגרים וקשישים. 

פטרת הציפורניים מתחילה בדרך כלל מתחת לאחת הציפורניים כנקודה לבנה או צהובה, בדרך כלל בקצה הציפורן. ככל שהזיהום הפטרייתי יחמיר הפטרת תתפשט לציפורן כולה ואף לציפורניים נוספות ותגרום לתסמינים נוספים כמו התעבות הציפורן והתפוררות שלה. 

פטרת הציפורניים עלולה להתפשט גם מעבר לציפורניים ולהגיע לאזורים שבין אצבעות כפות הרגליים ולעור כפות הרגליים. 

טיפול בפטרת במרכז- מה התסמינים של פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים כוללת מספר תסמינים שונים. חלק מהתסמינים הללו אסתטיים בלבד וחלק משפיעים על התפקוד. 

  • כתם לבן או צהוב- בדרך כלל התסמין הראשון של פטרת ציפורניים הוא כתם לבן או צהוב מתחת לציפורן. ככל שהזמן יעבור הכתם יצבע את הציפורן כולה ויעבור לציפורניים נוספות. במצבים מסוימים הציפורן תהפוך לשחורה או ירוקה.
  • ציפורן עבה מאוד- תסמין נוסף הוא התעבות של הציפורן. הציפורן מתעבה עד לכדי מצב שקשה לחתוך אותה. 
  • התפוררות- עוד תסמין הוא התפוררות של הציפורן. במצב בו אתם נוגעים בציפורן והיא מתפוררת או נשברת, הדבר עלול להעיד על פטרת הציפורניים. 
  • כאבים בציפורן- במידה שנוגעים בציפורן או מנסים לנעול נעליים ומרגישים כאבים ואי נוחות בציפורן, הדבר עלול להעיד על פטרת הציפורניים. במצבים בהם הזיהום הפטרייתי מחמיר, הכאבים עלולים להפריע בזמן הליכה או עמידה. 

 

טיפול בפטרת במרכז- מה הגורמים להתפתחות פטרת הציפורניים?

ישנם מספר גורמים להתפתחות של פטרת הציפורניים- 

  • שהייה במקומות לא היגייניים- שהייה במקומות לא היגייניים עלולה להוביל להתפתחות של פטרת הציפורניים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא מקלחות משותפות בחדר כושר או בצבא. לכן חשוב ללכת במתחמים משותפים עם נעליים. 
  • הידבקות- אם אחד מבני משפחתם סובל מפטרת הציפורניים אתם נמצאים בסיכון גבוה להידבקות. ההידבקות נגרמת על ידי מגע מתמיד עם האדם הנגוע או שימוש בכלים משותפים כמו המקלחת. בסמוך לאדם נגוע חשוב מאוד לשמור על היגיינה מקסימלית. הידבקות יכולה להיגרם גם במכוני קוסמטיקה לדוגמא, על ידי ביצוע פדיקור בכלים לא היגייניים.
  • נעילת נעליים הדוקות ומיוזעות- נעליים הדוקות ומיוזעות הן נעליים חמות ולחות. מצע הגידול לפטרת הציפורניים הוא חום ולחות ולכן מדובר בגורם נפוץ מאוד להתפתחות פטרת הציפורניים. לדוגמא, ספורטאים או חיילים שנועלים נעליים הדוקות לאורך זמן נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות פטרת הציפורניים. 
  • מערכת חיסונית מוחלשת- אנשים שסובלים ממערכת חיסונית מוחלשת בעקבות מחלות מסוימות כמו איידס, סוכרת או סרטן או בעקבות תרופות המדכאות את המערכת החיסונית כמו סטרואידים, נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות של פטרת הציפורניים. 

 

טיפול בפטרת במרכז- מהי פטרת כף הרגל?

פטרת כף הרגל היא זיהום פטרייתי הפוגע בעור כף הרגל. פטרת זו נגרמת על ידי קבוצת פטריות הנקראת דמטופיטים. קבוצת פטריות זו נמצאת על עורנו ובמידה שהעור נקי ויבש הן לא מתפשטות ולא גורמות לזיהום. אך, במצב שהעור לח ורטוב זמן רב, הפטריות מתפשטות וגורמות לזיהום מקומי. הזיהום מופיע בדרך כלל בין אצבעות כף הרגל. 

פטרת כף הרגל נפוצה מאוד בקרב ספורטאים וחיילים מאחר שנועלים נעליים הדוקות ומיוזעות לאורך זמן רב. 

התסמינים של פטרת כף הרגל כוללים גרד, צריבה, תחושת עקצוץ ואי נוחות כללית בין אצבעות כפות הרגליים או על גבי כף הרגל. לעתים ניתן להבחין בפריחה אדומה, יובש ניכר בתחתית כף הרגל, ציפורניים עבות בעלות צבע שונה או צורה חריגה, קילוף של העור ושלפוחיות מגרדות. כאשר הפריחה חמורה עלולים להתפתח סדקים בכף הרגל. הסדקים מעלים את הסיכון להתפתחות זיהום משני, שכן חושפים את הרקמה הפנימית יותר לזיהום. 

קראו עוד: מחקר חדש בוחן את מגוון הפטריות החיות בגופנו

טיפול בפטרת במרכז- מה הגורמים לפטרת כף הרגל?

ישנם מספר גורמים להתפתחות של פטרת כף הרגל-

  • מצע גידול- כפי שציינו קודם, אחד הגורמים המרכזיים לפטרת כף הרגל היא מצע לח, חם ורטוב. כלומר, כאשר נועלים זמן ממושך נעליים הדוקות, לוחצות, מיוזעות וחמות, הסיכוי להתפתחות פטרת כף הרגל עולה. הנעליים שיוצרות סביבה לחה וחמה הן מצע גידול מושלם לפטרייה. הסיכוי להתפתחות הפטרייה עולה גם במזג אוויר חם ולח. 
  • הידבקות- פטרת כף הרגל היא פטריה מדבקת. כלומר, כל מגע אם אדם נגוע יכול להוביל להתפתחות של פטרת כף הרגל. ההידבקות יכולה להיגרם מאדם קרוב שבאתם איתו במגע, או ממצעים מזוהמים כמו לדוגמא מקלחות משותפות או שירותים משותפים, כמו שנפוצים בחדרי כושר או בצבא. לכן מומלץ במתחמים כאלה לשמור על היגיינה וללכת עם נעליים. 
  • נעליים וגרביים- כאשר משתמשים בגרביים או בנעליים לחות, לא נקיות, צמודות ולא נוחות, מגדילים את הסיכוי להתפתחות של פטרת כף הרגל. 
  • מערכת חיסונית מוחלשת- אנשים הסובלים ממערכות חיסונית מוחלשת כתוצאה ממחלות או תרופות הפוגעות במערכת החיסונית, נמצא בסיכון גבוה יותר להתפתחות של פטרת כף הרגל. 

טיפול בפטרת במרכז- מהן דרכי הטיפול?

קיימות דרכי טיפול שונות עבור פטרת כף הרגל ופטרת הציפורניים. 

  • טיפול בפטרת הציפורניים

טיפול בפטרת הציפורניים כולל מספר אפשרויות שונות. 

  • טיפול מקומי- ניתן לטפל בפטרת באופן מקומי על ידי מריחת משחות, קרמים או לק מיוחד לציפורניים. משחות כאלה לדוגמא יהיו אגיספור, לוסריל, בטרפן, אמטריקס ועוד. 
  • נטילת כדורים- ניתן לטפל בפטרת על ידי נטילת כדורים. לפני שמתחילים ליטול כדורים חשוב מאוד לבצע בדיקה של תפקוד הכבד. את הבדיקה יש לבצע גם במהלך הטיפול ולאחריו על מנת לוודא כי תפקוד הכבד נשאר תקין. תרופות לדוגמא הן טרבינפין או איטרנול. 
  • לייזר- אפשרות נוספת לטיפול בפטרת הציפורניים היא על ידי לייזר. בטיפול בפטרת בלייזר למעשה משגרים קרן לייזר דרך הציפורן הנגועה בפטרייה. קרן הלייזר הורסת את הפטרייה והורגת את הנבג. בשיטה זו הרקמות הבריאות ושורש הציפורן אינם נפגעים. לאחר הטיפול בלייזר הציפורן תצמח בלי הפטרייה. 
  • טיפול טבעי- קיימת אפשרות לטפל בפטרת ציפורניים באמצעים טבעיים (תרופות סבתא). טיפול טבעי מצריך השרייה של כפות הרגליים בתמיסות מסוימות לאורך זמן. ניתן להכין תמיסות מחומרים שונים כמו מי חמצן, יוגורט, עמילן תירס, סודיום ביקרבונט ועוד. 

יש לקחת בחשבון כי לאחר הטיפול פטרת הציפורניים עלולה לחזור לכן חשוב מאוד לעקוב אחר הציפורניים, לשמור על היגיינה ולמנוע מהפטרייה להתפשט ולהחמיר.

  • טיפול בפטרת כף הרגל

טיפול בפטרת כף הרגל גם ניתן לביצוע במספר שיטות. ניתן לטפל על ידי תרופות ללא מרשם. תרופות אלה מגיעות במגוון צורות כמו ספריי, קרם, ג'ל או אבקות. יש לקחת בחשבון כי במידה ופטרת כף הרגל התפשטה והחמירה, יש לפנות לרופא העור ולקבל טיפול מתאים ממנו. רופא העור יאבחן את המצב שלכם ויוכל להתאים תרופה מתאימה לפטרייה, כמו טופיקלי או פומיי. גם פטרת כף הרגל עלולה לחזור לאחר הטיפול בה. במצב כזה יש לבצע טיפול ממושך על מנת להיפטר ממנה. 

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!