טיפול בפטרת בציפורניים בנשים בהריון

פטרת ציפורניים היא זיהום נפוץ בציפורני כף הרגל או היד, הנגרם עקב זיהום פטרייתי. מכיוון שמדובר בבעיה שכיחה מאוד, המופיעה אצל כ-25-10% מהאוכלוסייה, ברור כי נשים בהריון אינן חפות מהפטרת. כמו שלל מצבים בריאותיים אחרים, גם כאן עצם העובדה שהאישה הרה עשויה להשפיע על הטיפולים שהיא יכולה או צריכה לבצע כדי לנצח את פטרת הציפורניים (מה שבכל מקרה צפוי להימשך כמה חודשים לפחות). 

המאמר הבא יעשה לכם קצת סדר בבלאגן ויציג את אופציות הטיפול האפשריות עבור נשים בהריון, לצד טיפולים שכדאי מאוד להוציא מהתמונה במקרה הזה.

האם הריון מגדיל את הסיכוי לפטרת ציפורניים?

עוד לפני שבוחנים את דרכי הטיפול בפטרת ציפורניים במהלך ההריון, נדרשת בחינה של הסבירות לסבול מהפטרת במהלך חודשי ההריון בהשוואה לתקופות "רגילות". מחקרים שנערכו לא הצביעו על שכיחות גבוהה יותר של פטרת הציפורניים בקרב נשים בהריון, אם כי בהחלט יש גורמים בהריון שעלולים להגדיל את הסבירות לפטרת: בצקות ברגליים אופייניות להריון, והן עלולות להביא להתנפחות וליצירת לחץ על כף הרגל בעת שימוש בגרביים או בנעליים – מה שמגדיל את הסיכוי לפטרת. 

דוגמא נוספת היא שינויים תזונתיים שנשים רבות מבצעות במהלך ההריון, לרבות צריכה מוגברת של מתוקים המגדילים את הסיכוי להתפתחות פטרת בכלל וקנדידה בפרט. חשוב להדגיש עם זאת שפטרת ציפורניים אינה חודרת לתוך מחזור הדם של האם החולה, ולכן אינה מסכנת את בריאות העובר.

טיפול תרופתי

תרופות בפטרת הציפורניים משמשות פעמים רבות כאחד הקווים הראשונים של שיטות הטיפול. באופן לא מפתיע, הרי שכמו בכל תרופה אחרת שהאישה לוקחת במהלך ההריון – גם כאן עליה לא לקחת את התאמת התרופה אליה כמובנת מאליה. למעשה, ההמלצה החד משמעית של מרבית הרופאים כיום היא לא להשתמש כלל בכדורים לטיפול בפטרת ציפורניים במהלך תקופת ההריון וגם לא במהלך חודשי ההנקה שלאחר מכן. הסיבה היא שבתרופות עלולים להיות רכיבים פעילים המסכנים את האם או העובר.

ניתן להדגים זאת באמצעות טיפול סיסטמי (טיפול דרך הפה) בלמיסיל. בצד החיובי, התרופה באופן כללי נחשבת ליעילה מאוד ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים. במצב הרגיל היא פתרון נפוץ בתרחישים קשים של פטרת ציפורניים וכוללת תופעות לוואי מינימליות באופן יחסי. אבל, וזה אבל גדול מאוד, התרופה הזו – שמצריכה ביצוע בדיקת דם לבחינת תפקוד הכבד – אינה מתאימה לנשים במהלך חודשי ההריון. 

אז מה כן ניתן לעשות?

גם כאשר מוציאים את התרופות מחוץ לתמונה, עדיין נשארים עם לא מעט טיפולים אפשריים עבור נשים במהלך חודשי ההריון. הטיפולים המקומיים – למשל משחות הנמרחות על גבי הציפורן הבעייתית – הם לרוב בטוחים הרבה יותר ולא אמורים לגרום לנזק לאם או לעובר. לכן מריחה של לק רפואי על גבי הציפורן היא פתרון מקובל, שיכול לסייע בצורה מקומית. הבעיה היא שפעמים רבות מקור הבעיה הוא מתחת לציפורן, כך שהמשחה לא בהכרח תגיע אליו.

דוגמא נוספת היא טיפולי הלייזר, הנחשבים כיום לפופולאריים להתמודדות עם פטרת ציפורניים. טיפולי הלייזר בטוחים לשימוש באופן מלא, גם עבור נשים בהריון, והיעילות שלהם נחשבת בעיני רבים לגבוהה יותר בהשוואה לטיפולים האחרים המוצעים כיום. 

בכל מקרה, במהלך חודשי ההריון ההמלצה הברורה היא לא להשאיר דבר ליד המקרה. חשוב לקבל ייעוץ מרופא נשים (ורצוי כזה העוקב אחר האישה) ולהתאים באמצעותו את הטיפול למאפייני הבעיה והאישה הסובלת ממנה. עוד רצוי לבצע מעקב רפואי אחר התפתחות הבעיה, לצד הבדיקות החיוניות של תקינות ההריון כמובן.

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!