מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים?

מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורנייםפטרת הציפורניים היא למעשה זיהום של הציפורניים הנגרם על ידי פטריות. פטרת הציפורניים יכולה להיגרם הן בציפורנים של הרגליים והן של הידיים. פטרת הציפורניים היא מצב די שכיח והיא מופיעה בקרב אחוז גבוה של האוכלוסייה, כאשר נפוצה בעיקר אצל מבוגרים וקשישים. מי נמצא בסיכום לפתח את פטרת הציפורניים וכיצד יש לטפל בכך? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים– מהי פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים היא זיהום של הציפורניים הנגרם על ידי פטריות. פטרת הציפורניים מתחילה כנקודה לבנה או צהובה מתחת לציפורן או לקצה שלה. ככל שהזיהום הפטרייתי מחמיר, פטרת הציפורניים עלולה להוביל להתעבות הציפורן ואף להתפוררות שלה בקצה. 

פטרת הציפורניים יכולה להשפיע על ציפורן אחת או על כמה במקביל. כמו כן יש לקחת בחשבון שפטרת הציפורניים יכולה לחזור גם לאחר הטיפול בה ולכן חשוב מאוד לעקוב אחר הציפורניים ולא לתת לפטרת הציפורניים להתפשט ולהחמיר. 

שימו לב שפטרת הציפורניים יכולה גם להדביק את האזורים שבין אצבעות כפות הרגליים לבין עור כפות הרגליים. 

קיימים תסמינים שונים לפטרת הציפורניים- 

  • כתם לבן או צהוב- בהתחלה בדרך כלל התסמינים הם קוסמטיים בעיקר. ניתן להבחין בכתם לבן או צהוב מתחת לציפורן או לקצה שלה. עם הזמן הכתם יתפשט ויצבע את כל הציפורן. הציפורן יכולה להפוך אף לשחורה או לירוקה. 
  • ציפורן עבה מאוד- תסמין נוסף לפטרת הציפורניים הוא התעבות של הציפורן. במידה שהציפורן שלכם נהייתה עבה מאוד כך שקשה לכם לחתוך אותה, כנראה שיש לכם פטרת הציפורניים. 
  • התפוררות- תסמין נוסף הוא שהציפורן עלולה להישבר או להתפורר כאשר נוגעים בה. 
  • כאבים בציפורן- במידה שאתם חווים כאבים ואי נוחות בציפורן שלכם, בעת נעילת נעליים או מגע בציפורן, הדבר עלול להעיד על פטרת הציפורניים. זיהום שמחמיר ומעמיק יכול להקשות על ההליכה- אתם לא רוצים להגיע לשם. 

אז מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים?

קודם כל נתחיל ונציין שפטרת הציפורניים היא לא מחלה של אנשים לא היגייניים, אלא פעמים רבות מדובר באנשים היגייניים שנמצאו בסביבה לא היגיינית (לדוגמא- מקלחות בצבא או בחדר הכושר הן סיבה נפוצה). כלומר, היגיינה נכונה בהחלט עוזרת להימנע מפטרת הציפורניים. לכן, על מנת למנוע התפתחות של פטרת הציפורניים מומלץ להקפיד על שטיפה וצחצוח של כפות הרגליים על מנת לשמור עליהן מזיהומים שונים וכך מפטרת הציפורניים. 

 

אז מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים?

כפי שהסברנו אזורים לא היגייניים נחשב לאחת הסיבות הנפוצות ביותר להתפתחות פטרת הציפורניים אצל אנשים בריאים. מקלחות משותפות יכולות להיות אחד המקומות הנפוצים להידבקות בפטרת הציפורניים. כך גם סלוני ציפורניים שלא מנקים בצורה טובה את המכשירים בהם משתמשים. לכן, אם אתם מתקלחים במקלחות משותפות אתם נמצאים בסיכון לפתח פטרת הציפורניים, אז מומלץ להתקלח עם כפכפים. 

כמו כן יש לקחת בחשבון שאם אחד מבני משפחתכם סובל מפטרת הציפורניים, אתם נמצאים בסיכון גבוה להידבקות בפטרת הציפורניים. אך חשוב להבין שהפטרייה עצמה אינה מדבקת מאוד, אלה מועברת במגע אינטימי מתמיד או על ידי שימוש בכלים שונים כמו המקלחת לדוגמא. לכן במידה שאתם נמצאים סמוך לאדם שסובל מפטרת הציפורניים, אתם נמצאים בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים אז חשוב להקפיד כפליים על שמירת היגיינה. 

דבר נוסף שיכול להוביל להתפתחות פטרת הציפורניים הוא נעילת נעליים הדוקות ומיוזעות. לכן נקבע כי ספורטאים רגישים יותר ונמצאים בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים. 

מלבד לאזורים לא היגייניים שמשפיעים על אנשים בריאים, פטרת הציפורניים יכולה להתפתח כתוצאה ממחלות בגוף. קשישים או אנשים הסובלים ממחלות מסוימות שפוגעות במערכת החיסונית יכולים לפתח פטרת הציפורניים. מחלות לדוגמא יהיו איידס, סוכרת, סרטן, פסוריאזיס ועוד. יש לקחת בחשבון כי גם תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית יכולות לגרום להתפתחות פטרת הציפורניים, כמו סטרואידים לדוגמא. לכן אם אתם קשישים, סובלים ממחלה שמדכאת את המערכת החיסונים או לוקחים תרופה כזו, אתם נמצאים בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים. 

קרא עוד: טיפול בפטרת ציפורניים קשה

מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים- בדיקות לאבחוןמי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים– בדיקות לאבחון

על מנת לאבחן נוכחות של פטרת הציפורניים יש לבצע בדיקות מעבדה. על מנת לבצע בדיקות מעבדה יש לגזור חלק קטן מהציפורן או לקדוח חור בציפורן. את חתיכת הציפורן יש לשלוח למעבדה לבדיקה. שם ניתן לבדוק את הציפורן ולזהות נוכחות של פטריה על ידי צביעה, גידול בתרבית או על ידי בדיקת CPR שיכולה לזהות את החומר הגנטי של האורגניזמים. 

התשובות לבדיקת המעבדה מתקבלות בין שישה שבועות לאחר הבדיקה. אך התשובות לבדיקת ה-PCR יכולות להתקבל בתוך יום, אך היא פחות נפוצה מאחר ועולה יחסית הרבה. 

במידה שהתקבלה תוצאה שלילית אך קיימים תסמינים לפטרת הציפורניים יש לבצע בדיקה חוזרת שכן פעמים רבות מתקבלות תוצאות שליליות שקריות בבדיקות אלה. 

מי נמצא בסיכון לפתח את פטרת הציפורניים– דרכי טיפול

  • טיפול מקומי 

טיפול מקומי הוא טיפול שנצרך על ידי מריחה של משחות שונות. הבעיה העיקרית בטיפול מקומי הוא שיש למרוח את המשחות השונות לאורך תקופה ארוכה ומטופלים רבים לא מתמידים בכך. כמו כן יש לקחת בחשבון כי לעתים הציפורניים עבות מידי והמשחות לא יחדרו, מה שיקשה על יעילות הטיפול. עם זאת, לטיפול מקומי יש סיכוי נמוך מאוד לתופעות לוואי חמורות. 

  • אגיספור- תרופה המשווקת בארבע צורות- ג'ל, קרם, תמיסה ושמפו. יש למרוח תמיסת אגיספור על הציפורניים הנגועות בפטרת הציפורניים פעם ביום למשך ארבעה חודשים או יותר. 
  • לוסריל- תרופה המשווקת כלק ציפורניים. יש למרוח את הלק פעם בשבוע למשך ארבעה חודשים או יותר. התרופה מגיעה עם פצירה שכן לפני כל מריחה יש לשייף את הציפורן. 
  • בטרפן- תרופה המשווקת כלק ציפורניים. בחודש הראשון יש למרוח את הלק לסירוגין יום כן ויום לא. בחודש השני יש למרוח את הלק פעמיים בשבוע ואילו בחודש השלישי פעם בשבוע. גם כאן מריחת הלק תתבצע למשך ארבעה חודשים או  יותר. 
  • אמטריקס- תרופה המשווקת כקרם. קרם זה מכיל חומרים נוגדי פטריות וחומרים הממיסים את הציפורן. יש למרוח את הקרם פעם ביום במשך כמה חודשים. 
  • טיפולים בכדורים

טיפול כדורים מצריך בדיקת תפקודי כבד לפני התחלת הטיפול ואף במהלכו על מנת לוודא שתפקודי הכבד נשארים תקינים.  במידה שהתוצאות תקינות ניתן להתחיל בטיפול בכדורים. יש לקחת את הכדורים אחרי האוכל. לטיפול בכדורים יש שיעור ריפוי גבוה, אך יש לקחת בחשבון כי עלול להוביל  לתופעות לוואי. 

  • טרבינפין- יש לקחת כדור טרבינפין של 250 מ"ג פעם ביום למשך 3 עד 4 חודשים. כדור זה ניתן לנטילה עם אוכל או בלי. 
  • איטרנול- טיפול בכדור זה ניתן במחזורי טיפול של שבוע ימים פעם בחודש. בכל מחזור טיפול לוקחים 4 כדורי איטרנול של 100 מ"ג – 2 בבוקר ו-2 בערב. את הטיפול יש לקחת במשך 3 עד 4 חודשים. 
  • טיפול בלייזר

טיפול בלייזר הוא טיפול יחסית חדש. בשיטה זו קרן הלייזר משוגרת דרך הציפורן הנגועה בפטרת. הרקמות הבריאות מסביב והשורש לא נפגעים וכך הציפורן יכולה לחזור לצמוח בהמשך. הלייזר למעשה הורס את הפטרייה והורג את הנבג. לאחר כארבעה עד חמישה חודשים הציפורן תגדל בלי הפטרת. 

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!