אבחון פטרת הציפורניים וסימנים

בקצרה

המפתח לאבחון הבעיה הוא בירור מקיף, אשר סוקר את הציפורן ומצבה. אדם החושד שיש לו פטרת ציפורניים או בעיה אחרת בציפורניים רצוי שייגש בהקדם האפשרי לרופא עור על מנת לבצע אבחון מקיף יותר של הבעיה.

אם לציפורן גוון צהבהב, מעוותת, מחוספסת, כואבת ויש רצון להסתיר את הפגם האסתטי – יש לגשת לרופא עור ומומלץ לא לדחות את הטיפול בבעיה.

אחת הסכנות העיקריות של פטרת ציפורניים, שמתרחשת בעיקר כאשר הבעיה חמורה או אינה מטופלת במועד, היא ניתוק של הציפורן ממיטת הציפורן.

אחת הסכנות העיקריות של פטרת ציפורניים, שמתרחשת בעיקר כאשר הבעיה חמורה או אינה מטופלת במועד, היא ניתוק של הציפורן ממיטת הציפורן.

עלות הטיפול נקבעת לפי חומרת הבעיה. יש מטופלים שיצטרכו טיפול אחדים וכאלו שיצטרכו הרבה יותר ולכן לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לשאלה.

 במכונים מוסמכים עם תוי תקן הטיפול אינו חודרני ואינו מלווה בכאב כלל

אבחון פטרתמטופלים רבים מגיעים אל רופא המשפחה ורופא העור עם תלונות על פטרת הציפורניים. תלונות אלה מלוות בדרך כלל בסימנים ספציפיים שמספיקים לאבחן בצורה כמעט וודאית את הפטרת.

בנוסף, המופע הקליני של הציפורן, על צורתה הייחודית והצבע השונה, בדרך כלל לא משאירים ספק. אך עם זאת, פעמים רבות יש צורך לבצע מבחנים מתקדמים יותר לשם אחבנה מדויקת, שחיונית למתן טיפול טוב יותר ומגבירה לכן את סיכויי ההחלמה מהמחלה.

הסובלים מפטרת הציפורניים

פטרת הציפורניים מופיעה בסבירות גבוהה יותר אצל אנשים העובדים בעבודה פיזית מאומצת, ושאינם מאווררים כראוי את כפות הרגליים וזהו רק אחד מן הגורמים ללקות בתופעה.

אוכלוסיה שבסיכון לפטרת הציפורניים הם החיילים, חקלאים, עובדי מפעל, אנשים המרבים להיות בסביבה רטובה וכו'.

בנוסף, שימוש ממושך במקלחות ציבוריות ללא כפכפים עשוי גם כן להגביר את הסיכון להתפתחות פטרת הציפורניים. ולכן, אנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון, ומתלוננים על סימנים קליניים שמאפיינים את פטרת הציפורניים ככל הנראה יאובחנו כסובלים מהפטרת ויטופלו בהתאם.

הסימנים הקליניים של פטרת הציפורניים

אנשים הסובלים מפטרת הציפורניים מתאפיינים בציפורניים בעלות מראה ייחודי. אבחון וסיפטומים של הבעיה מראה למשל כי אחת הציפורניים (או יותר) יתאפיינו בעובי רב, חספוס או רכות המורגשת במישוש, עיוות בקצוות וצבע עמום ללא ברק.

כמו כן, הציפורן תהיה כהה יותר, ולפעמים תיפרד במקצת ממיטת הציפורן. לעתים קרובות, פטרת הציפורניים תלווה בכאב במגע בציפורן עצמה או בקצוות האצבעות, ובנוסף לכך יופיע ריח אופייני.

מטופלים הסובלים מפטרת הציפורניים יתלוננו בדרך כלל על קשיים לעמוד, ללכת ולבצע פעילות גופנית. במהלך היום, פטרת הציפורניים אינה גורמת לתחושה כלשהי או לכאב, את בזמן שימוש בכפות הרגליים מתחילים להופיע סימנים שונים (ראו גם: פטרת ברגליים).

צורות בהן מופיעה פטרת הציפורניים

פטרת הציפורניים מופיעה בצורות שונות, כאשר לכל צורה יש מאפיינים קליניים אחרים. לדוגמא, הפגיעה יכולה להתאפיין בשינוי צבע לכל אורך הציפורן או לחילופין לכלול חלקים מסוימים.

פעמים רבות, הפטרת תוקפת אך ורק את האזור המרוחק בציפורן, ובמקרים אחרים הפגיעה מתאפיינת בנקודות המפוזרות ברחבי הציפורן.

כמו כן, לעתים הפטרת פוגעת בציפורן אחת בלבד, ופעמים אחרות השינויים הקלינים מופיעים בכל האצבעות.

חשוב לזכור שרוב המקרים של פטרת הציפורניים נמצאת בכפות הרגליים, אך גם אצבעות כפות הידיים חשופות לפטרת, ועלולה להתפתח גם שם פטרת טורדנית ומציקה.

התקדמות באבחון פטרת הציפורניים

למרות המראה "הקלאסי", לא כל פגיעה בציפורניים מצביעה באופן מיידי על הפטרת, וחשוב מאוד לבסס את האבחנה על מנת להחליט על טיפול מתאים.

על מנת לשפר את האבחון, לוקחים דגימה מהאזור שמתחת לציפורן, ובודקים את נוכחות הפטריות. בדיקה זו מתבצעת על ידי שימוש במיקרוסקופ או על ידי תרבית, ובאמצעותה ניתן לאבחן האם קיימת הפטרת, ובאיזה סוג פטרייה מדובר.

אבחנה זו חשובה ביותר, מכיוון שהיא מאפשרת לשלול סיבות אחרות למופע הקליני, כמו זיהום חיידקי, פסוריאזיס וכו'. בזכות האבחנה המדויקת, ניתן לבחור טיפול יעיל ובכך לאפשר למטופל סיכויי החלמה טובים יותר.

מחקר חדש שנעשה לאחרונה, קבע כי בקרוב יהיה ניתן לאבחן פטרת הציפורניים באמצעות בדיקת דם פשוטה. להרחבה בנושא: בדיקת דם לאבחון פטרת בציפורניים

חשיבות האבחנה המדויקת של הפטרת

קיימת חשיבות רבה לאבחנה המדויקת של פטרת הציפורניים, לשם בחירת טיפול מתאים ומתן המלצות נוספות.

במהלך האבחנה, ניתן להבין באיזו פטרייה מדובר והאם היא רגישה לתרופות מסוימות. כמו כן, ניתן להעריך את רמת הפטריות באזור הציפורניים, ובכך לבחור את הטיפול בצורה טובה יותר. הטיפול בפטרת הציפורניים כולל אפשרויות רבות, וכדי לבחור באפשרות הטובה ביותר יש להבין באיזה סוג פטרייה מדובר והאם היא רגישה לטיפול. בזכות כך, הטיפול יהיה יעיל יותר והמטופלים יחלימו מהר מהצפוי.

ראו עוד תשובות לשאלות הנפוצות ביותר

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!