מחלות שניתן לאבחן על פי מראה הציפורניים

אבחון בעיות בריאותיות ע"פ מצב הציפורנייםהתפקיד העיקרי של הציפורניים הוא להגן על האצבעות. אך ציפורניים מהוות גם סמן חשוב המעיד על הבריאות הכללית. שינויים בציפורניים עשויים לחשוף מצבים רפואיים שלא אובחנו בעבר. הצבע, הצורה ומרקם הציפורניים מזהירים מפני מצבים כגון תת תזונה, סוכרת, מחסור בברזל, פסוריאזיס,מחלת בלוטת התריס,סרטן ומחלות כבד, לב או ריאות.

מחלות רבות מתבטאות בשינויים רקמתיים על הציפורניים. כשאדם מושפע ממחלה, הציפורניים הבריאות שלו עלולות להישבר, להתפצל, ולשאת סימנים מגולענים חרושים. אנשים החווים שינויים בגוון או במצב הציפורניים, צריכים להתייעץ עם רופא על מנת לשלול מחלה או זיהום.

סימני ציפורניים העשויים להעיד על מחלות

מדענים סבורים כי קיימים כשלושים סימנים עיקריים שונים המופיעים על הציפורניים, אותם ניתן לשייך לבעיות רפואיות שונות כגון מחלת לב או סרטן. סימנים רבים מצביעים אף על יותר מבעיה רפואית אחת.

על הסימנים למחלות שאפשר לזהות:

1. ציפורניים "מתרוממות" – אנשים עם בעיות ריאה ומחלות נפחת ריאות, למשל, עשויים לפתח סימנים של ציפורניים "מתרוממות", כשהרקמה מתחת לציפורניים מתעבה וגורמת להן להיות מעוגלות בצורה עבה עד שהן כמעט מתנתקות מבסיס הציפורן. ציפורניים עקומות בקצוות עשויות אף להצביע על סימן לבעיות לב או אפילו סרטן קיבה או מעיים.

2. ציפורניים סדוקות – אנשים עם ציפורניים "אכולות" או הסובלים מסימני שקעים קטנים על פני שטח הציפורן, עלולים לסבול מאקזמה, דלקת פרקים או פסוריאזיס. כחמישים אחוזים מחולי הפסוריאזיס נושאים סימני מסמרים מגולענים על הציפורניים.

3. קווים לבנים – סימנים לבנים, מקבילים, אופקיים וארוכים על פני הציפורניים ידועים כסימן למחלה חמורה או תת תזונה. הקווים מציינים רמות נמוכות של חלבון בדם.

4. קווים כהים – סימנים אנכיים אלו נפוצים בקרב בעלי עור כהה, אך עלולים לעיתים להצביע על סרטן העור.

5. ציפורניים עקומות בצורת כפיות – עשויות להצביע על חוסר ברזל. הציפורניים מתעקלות כלפי מטה, ומתחילות להתרומם בצדדים. מצב זה עשוי אף להעיד על זאבת.

6. ציפורניים צהובות – עלולות להוות סימן לשחפת או מספר מצבי ריאות אחרים.

7. ציפורניים חומות – מצביעות על מחלת בלוטת התריס או הריון.

8. ציפורניים בגוונים שונים – לעיתים חלק אחד של הציפורן לבן, והחלק האחר כהה. מצב זה עשוי להוות סימן לאי ספיקת כליות. הקשר אינו מובן לחלוטין, אך אחת התיאוריות היא שאי ספיקת כליות גורמת לשינויים כימיים בדם, המעודדים שחרור פיגמנט עור למצע הציפורן. בקרב חלק מהאנשים הסובלים מאיידס למשל, מופיעים סימנים של גוונים שונים על הציפוריים.

9. חריצים עמוקים משמאל לימין – ידועים כמאותתים על מחלה או פציעה, וקשורים גם עם מאמץ פיסי רציני.

10. ציפורניים רופפות – עלולות להוות סימן לבעיות יתר בלוטת תריס, או תגובה אלרגית.

11. דלקת ציפורניים – במצב זה הרקמה התומכת בציפורן הופכת להיות דלקתית. מצב זה נגרם בדרך כלל כתוצאה מזיהום, פגיעה או גירוי, אך סימנים אלו נוכחים אף בקרב אנשים הסובלים מסוכרת או איידס.

12. קווים אדומים וחומים מתחת לציפורניים – עשויים להצביע על מספר מחלות בסיסיות, כולל זיהום או בעיות לב.

תסמיני פטרת ציפורניים

זיהומים פטרייתיים עלולים להשפיע על כל חלק בגוף. פטריות נוכחות בדרך כלל על הגוף, כחלק מחיידקים שונים. כשהפטרת מתחילה לגדול יותר, אדם עלול לפתח זיהום. פטרת ציפורניים היא זיהום פטרייתי המשפיע גם על הציפורניים.

זיהומים פטרייתיים מתחילים להתפתח בדרך כלל עם הזמן, ולכן כל הבדל מיידי במראה הציפורן עשוי להיות עדין מכדי להבחין בו עם הופעתו לראשונה. פטרת ציפורניים מאובחנת כשעל הציפורניים מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • עיבוי ציפורניים.
  • ציפורניים שבירות, מתפוררות או שחוקות.
  • חריצים על גבי הציפורניים.
  • ציפורניים נטולות ברק.
  • הופעת גוונים כהים על הציפורניים, וסימנים שחורים מתחת לציפורניים, שאינם נובעים מהצטברות לכלוך.
  • כאבים באצבעות או ריח מעט רע העולה מהציפורניים.

כשצעדים לטיפול עצמי אינם מסייעים, יש להתייעץ עם רופא על מנת לקבוע אם הגורם לתסמינים הוא סוכרת או התפתחות פטרת ציפורניים.

לקריאה באותו הנושא: בדיקת דם לאבחון פטרת בציפורניים

אולי יעניין אותך גם:

אילו מצבים רפואיים ומחלות מגדילים את הסיכוי להתפתחות פטרת הציפורניים?

או השאירו פרטים כבר עכשיו
או השאירו פרטים כבר עכשיו
התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!